Aktualności
Współpraca Komitetu Naukoznawstwa z Polskim Towarzystwem Kognitywistycznym
- Szczegóły
Komitet Naukoznawstwa objął patronat nad XIII Zjazdem Polskiego Towarzystwa Kognitywistycznego, odbywającego się w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu w dniach 23-25 września 2021. Ze względu na sytuację pandemiczną tegoroczny Zjazd zaplanowany został w formie zdalnej.
Komitet Naukoznawstwa jest również współorganizatorem dyskusji panelowej w pierwszym dniu obrad zjazdowych 23. września (czwartek) godz. 15.15-16.15.
Temat panelu „Kognitywistyka. Od jej początków w strukturach akademickich do przyszłości w strukturach społecznych” wpisuje się w ogólną tematykę Zjazdu „Kognitywistyka: od jej początków ku przyszłości”.
Początki kognitywistyki w strukturach akademickich w Polsce datują się od połowy lat 90., kiedy to zaczęto dostrzegać potrzebę integracji badań naukowych w dziedzinie poznania i komunikacji (w interakcji „człowiek-komputer”), Zaczęto wówczas tworzyć odpowiednie platformy do dyskusji i pracy zespołowej. Prowadzone w tym kierunku działania doprowadziły z czasem do powstania Polskiego Towarzystwa Kognitwistycznego (PTK). Zebranie założycielskie z udziałem 64 uczestników z różnych krajowych ośrodków edukacyjnych (głównie akademickich) odbyło się 15. maja 2001 r. w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu podczas II. krajowej konferencji z cyklu „Technologie informacyjne w zmieniającej się edukacji”, organizowanej przez Zakład Technologii Nauczania Instytutu Pedagogiki UMK. Kierownikiem Zakładu i przewodniczącym Rady Programowej konferencji był prof. Bronisław Siemieniecki, a tematem przewodnim konferencji - „Rola i miejsce technologii informacyjnej w okresie reform edukacyjnych w Polsce”. Formalna rejestracja Polskiego Towarzystwa Kognitywistycznego w Krajowym Rejestrze Sądowym nastąpiła 2. października 2002 roku. Komitet założycielski tworzyli profesorowie UMK: Włodzisław Duch (fizyk), Bronisław Siemieniecki (pedagog) i Urszula Żegleń (filozof). Za zgodą władz uczelni Polskie Towarzystwo Kognitywistyczne znalazło swoją oficjalną siedzibę w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika, gdzie prężnie działał już skupiony wokół inicjatora tych badań, prof. Jerzego Perzanowskiego z Katedry Logiki stosunkowo duży zespół naukowców prowadzących w swoich dziedzinach badania o profilu kognitywnym.
20 lat po tamtej konferencji obecny XIII Zjazd odbywa się w okresie jeszcze większych reform edukacyjnych w Polsce. Podczas obrad konferencyjnych w 2001 r. wypracowano pewne postulaty, które zostały przekazane do ówczesnego Ministerstwa Edukacji Narodowej i część z nich została przyjęta i zrealizowana przez działającą w ramach Ministerstwa Radę ds. Edukacji Informatycznej. 20 lat temu jednym z głównych celów powołania Towarzystwa było wypracowanie założeń i mechanizmów wdrażania dorobku kognitywistycznego do praktyki edukacyjnej. Dyskusja panelowa ma na celu konfrontacje tego wyznaczonego wówczas kierunku ze stanem obecnym, jak i dostrzeżenie nowych wyzwań, a te zdają się sytuować w strukturach społecznych. Podobnie jak 20 lat temu chcielibyśmy w naszych obradach wypracować pewne wnioski, które mogłyby zostać skierowane do Ministerstwa Edukacji i Nauki, tym bardziej, że istnieje jeszcze wiele nierozwiązanych problemów, a są one sygnalizowane podczas debat zarówno wśród kognitywistów, jak i naukoznawców (zob. m.in. „Zagadnienia Naukoznawstwa” z. 2 (2019) s. 11-50 z materiałami z debaty „Interdyscyplinarność jako wyzwanie dla naukoznawców”, jaka miała miejsce 22. listopada 2019 w Komitecie Naukoznawstwa w Warszawie). Powiększyło się też znacznie grono kognitywistów, dziś już absolwentów wieloobszarowego kierunku studiów kognitywistyki prowadzonych na wielu uczelniach w Polsce.
Oferowane studentom kierunki studiów kognitywistyki mają przygotowywać do nowoczesnych zawodów wymagających nowych kompetencji. Pierwszy kierunek kształcenia (wówczas jednolity 5-letni magisterski) uruchomiony został 1. października 2005 r. w kierowanym przez prof. Jerzego M. Brzezińskiego Instytucie Psychologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Projekt studiów prezentowany był przez prof. UAM Andrzeja Klawitera i jego współpracowników i dyskutowany na jednym z posiedzeń PTK w Toruniu. Sukces poznański utorował drogę kolejnym ośródkom akademickim do tworzenia innowacyjnych studiów na kierunku kognitywistyka.
Stawiamy pytanie o przyjętą strategię: czy kształcić rozpoznając potrzeby rynku i do nich dostosowywać profil kształcenia, czy rozwijać kompetencje, które pozwalają już w trakcie studiów (szczególnie wyższych stopni) samodzielnie je ukierunkowywać, odpowiednio do wyzwań społecznych jakie mogą pojawić się także w przyszłości. Jak rozwijać kognitywistykę, by odpowiadała tym różnym wyzwaniom? Ale też w jakim kierunku rozwijać badania, by osiągać w nich sukces międzynarodowy? Studentów kognitywistyki zapewne bardziej interesują możliwości zdobycia odpowiednich kompetencji, które ułatwią im start zawodowy. Każdy z ośrodków kształcących kognitywistów zgodnie ze standardami europejskimi opisuje te kompetencje.
Chcemy jednak rozpoznać potrzeby społeczne. Jakich potrzeba regulacji do ich rozpoznania i czy takie regulacje posiadamy?
Czy system szkolnictwa wyższego i nauki sprzyja wykorzystaniu potencjału badawczego kognitywistów? Czy sprzyja rozwijaniu kariery naukowej, a tym samym umocnieniu pozycji naukowej Polski?
W związku z rozwojem kariery naukowej interesuje nas finansowanie interdyscyplinarnych projektów badawczych o profilu kognitywistycznym.
W dyskusji panelowej udział biorą członkowie komitetu założycielskiego PTK:
prof. Włodzisław Duch, prof. Bronisław Siemieniecki, prof. Urszula Żegleń oraz dr Marcin Liana i dr hab. Marcin Miłkowski.
Moderator panelu
prof. Urszula Żegleń
Katedra Kognitywistyki UMK (pierwsza prezes Polskiego Towarzystwa Kognitywistycznego), członkini Prezydium Komitetu Naukoznawstwa PAN.
Uczestnicy panelu (w kolejności alfabetycznej):
Prof. Włodzisław Duch
fot. Park naukowy Tropikalny las mózgów (Tropical brainforest) w Singapurze.
Kierownik Katedry Informatyki Stosowanej (przekształconej w 2014 r. z Katedry Metod Komputerowych), Instytut Nauk Technicznych, Wydz. Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UMK, kierownik Laboratorium Neurokognitywnego w Interdyscyplinarnym Centrum Nowoczesnych Technologii UMK, członek grupy badawczej Uniwersyteckiego Centrum Doskonałości: „Dynamika, analiza matematyczna i sztuczna inteligencja (kierownik zespołu „Neuroinformatyka i Sztuczna Inteligencja”).
W latach 2012-2014 prorektor ds. Badań Naukowych i Informatyzacji UMK, wcześniej (1998-2001) pełnomocnik rektora ds. informatyzacji.
W 2014-2015 podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Członek (współ)założyciel Polskiego Towarzystwa Sieci Nauronowych (1995), Polskiego Towarzystwa Kognitywistycznego (2002).
Prezydent European Neural Network Society (2006-2011), obecnie członek honorowy International Neural Network Society. Członek wielu innych prestiżowych towarzystw i komitetów naukowych krajowych i zagranicznych, m.in. Komitetu Neurobiologii PAN, Komisji Układów Złożonych PAU.
Związany z wieloma międzynarodowymi ośrodkami naukowymi, m.in. z Uniwersytetem Południowej Kalifornii w Los Angeles, Instytutem Maxa Plancka w Monachium, Instytutem Louis Pasteura w Strasburgu, gdzie odbywał staże naukowe. Wykładał w wielu uczelniach światowych, m.in. w Nanyang Technological University w Singapurze, gdzie przez 6 lat był zatrudniony jako Visting Professor.
Ekspert m.in. w 5, 6, 7 programie ramowym Unii Europejskiej (m.in. członek sieci SINTELNET). Uczestniczył i nadal uczestniczy w wielu międzynarodowych projektach badawczych, będąc też kierownikiem długoterminowych projektów badawczych.
Zob. więcej: w Google: Wlodek Duch
Dr. Marcin Liana
Z-ca Dyrektora Narodowego Centrum Nauki, członek Komitetu Naukoznawstwa PAN.
Absolwent UJ w dziedzinie nauk biologicznych, staż podoktorski m. in. w Harvard University.
Dr hab. Marcin Miłkowski, prof. IFiS PAN
fot. PAP/J. Bednarczyk https://www: marcinmilkowski.pl
Filozof analityczny, kognitywista z Zakładu Logiki i Kognitywistyki IFiS PAN, autor licznych publikacji o zasięgu międzynarodowym, szczególnie liczącej się monografii książkowej Explaining the Computational Mind, the MIT Press, Cambridge Mass.2013, przedstawionej jako rozprawa hablitacyjna.
Laureat prestiżowych nagród krajowych i zagranicznych przyznawanych wybitnym badaczom, w tym nagrody im. Tadeusza Kotarbińskiego w dziedzinie filozofii przyznanej przez Wydział I. PAN (2013), nagrody NCN w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i nauk o sztuce (2014) oraz . nagrody Herberta Simona (2016) przyznanej przez International Association for Computing and Philosophy za znaczący wkład w badania nad podstawami obliczeniowej neuronauki poznawczej, Beneficjent grantów NCN, wcześniej MNiSW.
Członek sieci koordynacyjnych VII Programu Ramowego EuCogIII i SINTELNET.
Zajmuje się również lingwistyką komputerową i przekładem tekstów z użyciem algorytmów, jest autorem słownika terminologii informatycznej i telekomunikacyjnej (opublikowanym przez Wydawnictwo C. H. Beck).
Prof. Bronisław Siemieniecki
fot. Z kolekcji prywatnej
Prof. em., ostatnio Kierownik Katedry Dydaktyki i Mediów w Edukacji na Wydziale Filozofii i Nauk Społecznych UMK (przekształconej z Zakładu Technologii Kształcenia), twórca Toruńskiej Szkoły Nowych Technologii Kształcenia (rozwijanej obecnie przy jego współpracy przez uczniów Profesora), inicjator i redaktor Multimedialnej Biblioteki Pedagogicznej, w ramach której ukazało się 35 tomów, autor i współautor licznych publikacji naukowo-dydaktycznych, także o zasięgu międzynarodowym.
Należy do współtwórców edukacji medialnej i prekursorskich badań pedagogiki kognitywistycznej, której ujęcie przedstawił w monografii książkowej Pedagogika kognitywistyczna. Studium teoretyczne, Kraków: Wyd. Impuls 2013. W tym roku wydany został i na nowo zredagowany jego podręcznik Pedagogika medialna, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN 2021.
Prowadził prekursorskie badania, jak i działalność praktyczną skierowaną m.in. na odpowiednie przygotowanie nauczycieli do korzystania ze sprzętu komputerowego. Były dyrektor Micrografx Traning and Didactic Center (1995-2000).
Były członek powołanej przez MEN Rady do Spraw Edukacji Informatycznej i Medialnej. Kierował zleconymi przez MEN wieloma programami kształcenia nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu medialnego.
Rozwijał szeroką współpracę z ośrodkami zagranicznymi, m.in. z The School of Information, University of Michigan (USA), Nesna University College w Norwegii, Faculty of Education w Kanazawa University w Japonii.
18 września 2020 r. odbyła się w UMK w Toruniu XVI. międzynarodowa konferencja poświęcona pedagogice medialnej Media Pedagogy in Research and Educational Practice, połączona z jubileuszem 70. Profesora Bronisława Siemienieckiego. Publikacja Teoretyczne i praktyczne aspekty pedagogiki medialnej, będąca wynikiem konferencji jest w końcowym etapie procesu wydawniczego w Wydawnictwie Naukowym UMK.
Zob. więcej m.in. na stronie Toruńskiej Szkoły Technologii Kształcenia:
edukacja.torun.pl/pracownicy/prof.-bronislaw-siemieniecki/
(opr. Urszula Żegleń)
Współpraca polsko-francuska Komitetu Naukoznawstwa
- Szczegóły
Komitet Naukoznawstwa, zgodnie z zakresem swoich zadań rozwija współpracę międzynarodową. Okres pandemii ogranicza jej formy do kontaktów zdalnych oraz prac realizowanych w przygotowywanych publikacjach. Prowadzona aktualnie współpraca polsko-francuska jest kontynuacją dobrze rozwiniętych kontaktów w poprzednich kadencjach działalności Komitetu. Warto tu przypomnieć zainteresowanie Komitetu Naukoznawstwa misją tworzenia Konsorcjum DARIAH Polska, które zostało utworzone dekretem Rady Ministrów 18. sierpnia 2014 roku. Oficjalne rozmowy ze strony francuskiej prowadził wówczas prof. Jacques Dubucs, dyrektor Departamentu Nauk Humanistycznych i Społecznych w Ministerstwie Szkolnictwa Wyższego, Badań Naukowych i Innowacji. Formalną wizytę w Polsce w maju w 2014 roku w związku z przygotowaniem wejścia Polski do Konsorcjum DARIAH ERIC połączył z przyjęciem zaproszenia z Komitetu Naukoznawstwa i udział w posiedzeniu Komitetu włączył do programu pobytu w Polsce. 20. maja 2014 roku na posiedzeniu plenarnym Komitetu Naukoznawstwa odbyła się interesująca debata zatytułowana Higher education in the light of contemporary tendencies in science and educational politics z obszernym wprowadzeniem Jacques’a Dubucsa, komentarzem prof. UWr Marceliny Zuber, która z racji pełnionej na Uniwersytecie Wrocławskim funkcji koordynatora programu Master Erasmus Mundus MITRA podjęła problem umiędzynarodowienia studiów. Posiedzenie przebiegało dalej w swobodnej żywej dyskusji dotykającej wielu istotnych problemów, które zostały wówczas zasygnalizowane, a dziś są wyzwaniem dla naukoznawców, chcących oddziaływać na kształtowanie efektywnej polityki naukowej i edukacyjnej.
W misję tworzenia Konsorcjum DARIAH Polska włączona była bliska współpracownica naukowa prof. Dubucsa w CNRS, dr Wioletta Miskiewicz, której zostało powierzone to zadanie w 2011 roku przez dyrektora DARIAH EU, Laurenta Romary’ego. Dr Wioletta Miskiewicz jako absolwentka filozofii Uniwersytetu Warszawskiego jest niezwykle aktywna na rzecz kontaktów naukowych między Polską a Francją. Do jej znaczących osiągnięć na tym polu należy zainicjowanie współpracy polsko-francuskiej w tworzeniu Platformy archiwum cyfrowego Szkoły Lwowsko-Warszawskiej (Archives Numériques de l'École Lvov Varsovie http://www.elv-akt.net/). Do realizacji tego ambitnego zadania doszło dzięki podpisaniu 22. lipca 2005 roku obustronnej umowy przez PAN i Uniwersytet Warszawski oraz CNRS i Uniwersytet Sorbonne-Pantheon. Wioletta Miskiewicz została kierownikiem projektu eLV i koordynatorem naukowym. W 2019 roku, obchodzonym we Francji i w Polsce jako „Rok polsko-francuskiej współpracy naukowej” (dla upamiętnienia 100. odnowienia stosunków dyplomatycznych między dwoma krajami) Wioletta Miskiewicz została zaproszona przez Redakcję Zagadnień Naukoznawstwa do współpracy. Przyjęła funkcję redaktora gościnnego do przygotowania specjalnego wydania Zagadnień Naukoznawstwa. Nieoczekiwana sytuacja pandemiczna opóźniła publikację, ale mimo to nie osłabiła współpracy z Komitetem Naukoznawstwa. 20. listopada 2020 r. dr Wioletta Miskiewicz uczestniczyła w zdalnym posiedzeniu plenarnym Komitetu Naukoznawstwa, prezentując omówiony wcześniej z Redakcją projekt dwu numerów Zagadnień Naukoznawstwa poświęconych współpracy polsko-francuskiej, głównie w dziedzinie nauk humanistycznych i społecznych.
Materiały do publikacji przygotowane w ścisłej współpracy Redakcji Zagadnień Naukoznawstwa stanowią pewien przegląd badań, który jakkolwiek wybrany tylko w pewnym niewielkim wycinku, to w aspekcie historyczno-kulturowym odsłania bogactwo i złożoność tych wzajemnych relacji i spojrzeń na transformacje jakie dokonały się we współczesnej historii Europy. Jest to szczególnie widoczne w artykule Joanny Nowickiej (Université de Cergy Pointoise), „La circulation et le tranfert des idées France/Pologne. Influence de representations préconsues”. (Tekst został przygotowany w obydwu wersjach językowych). W dziale zaś archiwaliów znajdują się „prawdziwe perełki”, bo tak można określić teksty dotyczące Towarzystwa Historyczno-Literackiego i Biblioteki Polskiej w Paryżu, akt kolokwium polsko-francuskiego (PAN/CNRS, Archives Henri Poincaré, 2007) „Buffon (1707-1788) et la Pologne”, a także korespondencji między matematykami: Jeanem Leroyem i Julienem Schauderem. W osobnych artykułach przedstawiona jest też działalność instytucjonalna Stacji Naukowej PAN w Paryżu, Ośrodka Kultury Francuskiej i Studiów Frankofońskich w Warszawie oraz Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. W prezentowanych do publikacji materiałach spojrzenie historyczne łączy się z ujęciem systemowym, a przeszłość z wyzwaniami współczesności jakie stawia współpraca poprzez internet oraz w rozmaitych obszarach tworzonych sieci badawczych. Problemy te porusza Jacques Dubucs w artykule „Epistemologia sieci, konwergencja, współpraca, afiliacja” („Épistemologie de web, convergence, collaboration, affiliation”), a także Jan Zygmunt z Akademii Leona Koźmińskiego w artykule recenzyjnym „When cooperation becomes ubiquitously digital”, odnoszącym się do głośnej już publikacji książkowej Dariusza Jemielniaka i Aleksandry Przegalińskiej, Collaborative Society, wydanej w MIT Press w 2020 roku. Współpraca polsko-francuska odsłania też szczególną sieć relacji, które przekraczają ramy artykułów naukowych. A są nimi te relacje personalne, które z płaszczyzny intelektualnej przekształciły się w przyjacielską. Widzimy tu znakomitych współczesnych humanistów, polskich artystów (jak m.in. Krzysztof Kieślowski, Czesław Miłosz, Olga Tokarczuk) i klasyków myśli humanistycznej (którzy tak jak Józef Czapski, Leszek Kołakowski, Barbara Skarga, Krzysztof Pomian, by wspomnieć choćby tych kilka nazwisk) stali się szczególnie bliscy Francuzom. Krzysztofowi Pomianowi poświęcony został osobny tekst Pawła Rodaka (UW/Sorbonne) opisującego zorganizowaną w Paryżu w dniach 4-6 kwietnia 2019 międzynarodową konferencję z okazji jubileuszu 85. rocznicy urodzin Krzysztofa Pomiana. Konferencja pod wymownym tytułem Parmi les hommes, les objects et les signes. Hommage à Krzysztof Pomian („Wśród ludzi, rzeczy i znaków. Krzysztofowi Pomianowi w darze”) zorganizowana została przez Stację Naukową PAN oraz Institut national d’histoire de l’art i Centre de civilisation polonaise Sorbonne Universite. Tekst Pawła Rodaka uzupełniony został o osobiste wyznanie Dominique’a Pestre’a (L’Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales), który swoją światową karierę w historii nauki powiązanej z myślą społeczno-polityczną rozpoczął po doktoracie u Krzysztofa Pomiana na początku lat 80.
Do tego specjalnego wydania Zagadnień Naukoznawstwa autorzy zgłaszali oryginalne własne prace badawcze (jak np. Helen i André Włodarczykowie, którzy zaprezentowali swój autorski program gramatyki rozproszonej, budowanej do tworzenia nowej ramy pojęciowej dla badanych w lingwistyce stosowanej procesów przetwarzania języka naturalnego z użyciem technik komputerowych), jak i teksty przeglądowe, archiwalne i recenzyjne autorów francuskich i polskich (w tym także afiliowanych w ośrodkach francuskich).
Przygotowanie wspólnej publikacji jest wartościową formą współpracy realizowanej w ramach działalności Komitetu Naukoznawstwa.
Należy spodziewać się jeszcze bardziej ścisłej i poszerzonej współpracy polsko-francuskiej.
(opr. U. Żegleń)
Wybrane inicjatywy naukoznawcze w Polsce we współpracy lub z udziałem członków KN
- Szczegóły
Seminaria
Seminarium Pracowni Naukoznawstwa Instytutu Historii Nauki PAN .
„Naukoznawstwo: historia i współczesność”.
Komitet Naukoznawstwa współpracuje z kierowaną przez prof. Michała Kokowskiego Pracownią Naukoznawstwa Instytutu Historii Nauki PAN i od lutego 2021 r. uczestniczy w organizowanych przez Pracownię seminariach naukoznawczych „Naukoznawstwo: historia i współczesność”. Na zaproszenie prof. Kokowskiego Komitet Naukoznawstwa dołączył do współorganizatorów, którymi są: Komisja Historii Nauki PAU oraz Komitet Historii Nauki i Techniki PAN. Prelegentem ostatniego przedwakacyjnego seminarium czerwcowego był prof. Piotr Hübner (wieloletni członek Komitetu Naukoznawstwa PAN, Komisji Historii Nauki PAU, Komisji Historii Nauki i Techniki PAN), profesor em. UMK i wykładowca w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu. Prof. Hübner swoją karierę naukową rozpoczynał w Zakładzie Prakseologii i Naukoznawstwa PAN, w UMK kierował Zakładem Socjologii Nauki, tworząc silny zespół socjologii wiedzy i historii nauki. Na czerwcowym seminarium prof. Hübner wygłosił wykład „Polskie naukoznawstwo po II wojnie światowej – walka o przetrwanie”. Wykład odsłonił wiele nieznanych faktów, które przedstawione w znakomitej narracji Prelegenta wywołał ożywioną dyskusję.
Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Cykliczne seminarium naukowe „Science Bridges”
Organizowane na UMK seminaria naukowe „Sccience Bridges” działają w ramach Centrum Doskonałości „Interakcje – umysł, społeczeństwo, środowisko” (w skrócie IMSErt), kierowanego przez dr hab. Adama Kolę, prof. UMK. Współorganizatorem jest toruński oddział International Society of Knowledge Organisation (ISKO) oraz DARIAH-PL. Nazwa cyklu seminariów odzwierciedla już ich cel, jakim jest przekraczanie granic między dyscyplinami, a jak piszą organizatorzy „przekraczanie wszelkich barier formalnych i mentalnych powstałych w wyniku podziałów dyscyplin” (https://sciencebridges.umk.pl). Seminaria mają charakter interdyscyplinarny. Stwarzają możliwość dyskusji między specjalistami różnych dziedzin, dzieleniu się wynikami prowadzonych badań i szukaniu rozwiązań dla stawianych problemów. Personalnie seminaria prowadzone są i organizowane przez wicedyrektora ds. naukowych Instytutu Badań Informacji i Komunikacji (IBIK), dr. Tomasza Komendziskiego oraz dr hab. Veslavę Osińską, prof. UMK, członkinię Komitetu Naukoznawstwa, będącą na UMK koordynatorem ISKO. Obydwoje wymienieni badacze z Instytutu Badań Informacji i Komunikacji zajmują się wizualizacją metod wiedzy naukowej, aspektami poznawczymi wizualizacji. Veslava Osińska zajmuje się również uczeniem maszynowym i interakcją „człowiek-komputer”. Tomasz Komendziński zaś pracuje ponadto w zespołach Interdyscyplinarnego Centrum Nowoczesnych Technologii (ICNT) z informatykami, psychologami i neuronaukowcami.
Bardzo bogata była oferta tematyczna dotychczasowych seminariów. Seminaria mają interesujący interdyscyplinarny profil dla dzisiejszych badań naukoznawczych.
Ostatnie przedwakacyjne seminarium zamykał wykład Initial progress on the science of science, wygłoszony przez prof. Dashuna Wanga, dyrektora The Center for Science of Science and Innovation w Northwestern University, Illinois. Prof. Dashun Wang w interesujący sposób zestawiał kariery rozwijane w trzech dziedzinach: artystycznej (jak malarzy, muzyków), kulturalnej (jak np. reżyserów filmowych) i naukowej (z najliczniejszą spośród wymienionych społecznością badaczy). Ukazywał mechanizmy rozwoju karier i ich złożone różnorodne determinanty. Stawiał przy tym wiele pytań, prowokując słuchaczy do polemicznej dyskusji, jak choćby w pytaniu „czy jest tak, że naukę rozwijają wielkie międzynarodowe sieci, a jej rozwój spowalniają czy nawet wstrzymują małe, lokalne zespoły?” Ale i sam Prelegent, dysponując bogatym materiałem wizualizacyjnym zakończył konkluzywnym stwierdzeniem, iż w dobrze prosperującej ekologii nauki i technologii istotne są nie tylko te wielkie sieci międzynarodowe, działające w wielozespołowych systemach, ale i małe grupy badawcze. Wykład Wanga poruszał wiele też innych ważnych i dyskutowanych dziś problemów, jak m.in. problem ewaluacji badań i ich wyników prezentowanych w publikacjach (co z kolei wymagało odniesień do problemu IF oraz cytowań, a szerzej – dyskusji nad kryteriami oceny). Seminarium online zaledwie dotknęło tej bogatej aktualnej problematyki, budzącej wiele kontrowersji, nie tylko z perspektywy reform nauki w Polsce. Wang odsyłał do swoich badań i publikacji, z którymi warto zapoznać się, by były także dalszym przedmiotem dyskusji naukoznawczych.
http://www.kellog.northwestern.edu/faculty/directory/wang_dashun.aspx
(opr. U. Żegleń)
Zob. też teksty naukoznawcze na niniejszej stronie.
Jubileuszowy zeszyt Zagadnień Naukoznawstwa z okazji 50. rocznicy powstania czasopisma
- Szczegóły
W najbliższym czasie z okazji jubileuszu 50-lecia Zagadnień Naukoznawstwa ukaże się najnowszy, jubileuszowy zeszyt , który zawiera wypowiedzi podczas debat panelowych "Finansowanie projektów badawczych w Polsce – teoria i praktyka", która odbyła się w z inicjatywy Komitetu Naukoznawstwa i Narodowego Centrum Nauki w 2012 r.
Udział wzięli w niej przedstawiciele wszystkich instytucji finansujących badania podstawowe w Polsce oraz wybitni przedstawiciele środowiska naukowego.
Zaproszenie na posiedzenie Komitetu Naukoznawstwa w dniu 5 grudnia 2014 r.
- Szczegóły
Przewodnicząca Komitetu Naukoznawstwa, prof. dr hab. Urszula Żegleń, zaprasza na Posiedzenie plenarne Komitetu Naukoznawstwa PAN, połączone z wykładem dr Wiesławy Osińskiej (Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii UMK) pt. "Wizualizacja komputerowa jako narzędzie analizy naukometrycznej", w dniu 5 grudnia (w piątek) br. w Warszawie w Pałacu Kultury i Nauki w sali 2604. Rozpoczęcie Posiedzenia o godz. 11.45.
Zaproszenie Przewodniczącej Komitetu
- Zaproszenie na wspólne posiedzenie Komitetu Naukoznawstwa PAN oraz Komitetu Etyki w Nauce PAN w dniu 13 listopada 2014
- Komitet Naukoznawstwa objął honorowym patronatem konferencję "ZARZĄDZANIE INFORMACJĄ W NAUCE - Katowice, 27-28 listopada 2014"
- Zaproszenie na posiedzenie Komitetu Naukoznawstwa PAN w dniu 20 maja 2014
- Zaproszenie na posiedzenie Komitetu Naukoznawstwa PAN w dniu 10 marca 2014