1. Zespół Otwartej Nauki i Komunikacji Naukowej
Przewodniczący: dr hab. Emanuel Kulczycki
Zadania:
- Inicjowanie i prowadzenie debat naukowych oraz eksperckich dotyczących współczesnych wyzwań komunikacji naukowej, w tym wielojęzyczności, nowych form komunikacji i etycznych aspektów publikowania.
- Inicjowanie i organizacja dyskusji naukowych nt. funkcjonowania i badania otwartej nauki: wdrażania zasad i standardów, wykorzystywania otwartych źródeł danych w ewaluacji działalności naukowej i oddziaływania na polski system nauki, nauki obywatelskiej.
2. Zespół Polityki Naukowej i Innowacyjnej
Przewodnicząca: dr hab. Agnieszka Olechnicka
Zadania:
- Inicjowanie i prowadzenie debat naukowych i eksperckich na temat praktycznego wymiaru badań naukoznawczych w zakresie formułowania i ewaluacji polityki naukowej i innowacyjnej.
- Monitorowanie wpływu reformy nauki na zmiany w gospodarce i społeczeństwie.
- Analiza roli nauki i instytucji naukowych w procesie ewolucji polityki inteligentnych specjalizacji w UE, jako wsparcia innowacyjności na poziomie krajowym i regionalnym.
3. Zespół Naukometrii i Wskaźników w Nauce
Przewodnicząca: dr hab. Joanna Wolszczak-Derlacz
Zadania:
- Inicjowanie i organizacja dyskusji naukowych nt. metodologicznych aspektów ewaluacji nauki, zwłaszcza oceny parametrycznej oraz oceny czasopism.
- Prowadzenie debaty naukowej w zakresie współczesnych trendów metodologicznych w interdyscyplinarnych badaniach z obszaru naukoznawstwa, w tym badań produktywności naukowej.
- Konsolidacja i rozwój wiedzy na temat wykorzystania naukometrii w procesach zarządzania nauką i organizacji badań.
4. Zespół Zarządzania i Instytucjonalizacji Nauki
Przewodniczący: dr hab. inż. Krzysztof Leja
Zadania:
- Monitorowanie procesu reformy nauki: idea i przebieg tego procesu w ocenie środowiska naukowego i jego otoczenia, korzyści i koszty.
- Prowadzenie debaty naukowej i publikacja dorobku dotyczącego refleksji nad ideą uniwersytetu w XXI wieku; w szczególności określenie miejsca, roli i zadań uniwersytetu we współczesnym życiu naukowym oraz w przestrzeni publicznej.
- Przygotowanie projektów rekomendacji, opinii lub stanowisk KN PAN na temat prawidłowości i mechanizmów funkcjonowania systemu nauki i szkolnictwa wyższego w obliczu zmieniających się uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych.